2016/01/18 Maes & More Lees meer

Home Concept Wat wil ik betekenen voor mijn doelgroep?

Wat wil ik betekenen voor mijn doelgroep?

Bij elk horecatype heb je een ander doelpubliek. Beslis vooraf op welk type klanten jij jouw zaak wil richten. Elke klant heeft nood aan een andere beleving.the-next-big-thing

Wees een trendsetter
Blijf niet alleen op de hoogte van technische trends maar adopteer ze ook. Zorg dat je op de hoogte bent van de laatste foodtrends en pik er enkel de beste ideeën uit! Jouw doelgroep zal je niet meer gaan zien als een volger van trends maar als een pionier. Iedereen herinnert zich een trendsetter!

Betrek je klanten bij je verhaal en zet de keukendeuren open
Mensen zijn belangrijk! Vertel het verhaal over de mensen achter je eten. Wie was de oprichter? Wat inspireerde hem? Zet trouwe medewerkers in de kijker en wees fier op foto’s van je beste klanten.
Andere restaurants kunnen je lay-out, marketing strategie en zelfs menu kopiëren. Niemand kan echter de persoonlijkheid, die het bedrijf uniek maakt, kopiëren.
In een restaurant wordt er vaak te veel aan de verbeelding van de klant overgelaten. De keukendeuren zijn vaak gehuld in mysterie. Bouw het imago van je restaurant aan de hand van de mening van je klanten. Laat ze voelen en zien hoeveel werk er in een goed restaurant zit.
Je website en social media lenen zich hier perfect voor. Sociale netwerken zoals Facebook, Twitter en Instagram kunnen zorgen voor een kijk achter de schermen.

Geef je klanten en de omgeving wat terug
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) wordt steeds belangrijker. Je ziet het terug in de beslissingen die consumenten maken. Dit is een geweldige kans voor restaurants om positieve exposure te krijgen.
Val bijvoorbeeld eens op door de catering te doen bij een liefdadigheidsevenement. Dit hoeft niet altijd geld te kosten. De verborgen voordelen levert vaak op de lange termijn geld op.

Creëer meerwaarde bij je klanten
Zorg dat je klanten bij het verlaten van de zaak die wauw- factor hebben gehad! Dit zorgt ervoor dat klanten over je gaan praten.
Er zijn verschillende manieren om deze wow-factor te creëren, wees creatief want vaak kan je op deze manier waarde toevoegen zonder dat het veel kost.

Zorg voor creatieve promoties
Wees creatief met je promoties. Maak ze leuk, uniek en memorabel. Ga verder dan het standaard “aangeboden aperitief” of de “Happy hour”-strategie. Betrek je klanten in nieuwe promoties. Zo kan je bijvoorbeeld het nieuwste menugerecht weggeven aan degene die je geholpen heeft met het recept.

Voorbeeld:
De Burgerij: bezorg je recept van je vakantieburger, wij selecteren het beste recept, zetten het gerecht op de kaart en jij als klant mag dit met je gezin komen proeven.