Home Concurrentie-analyse Kent u de sterke en zwakke punten van uw grootste concurrenten? Informatie in kaart gebracht?
Kent u de sterke en zwakke punten van uw grootste concurrenten?
Informatie in kaart gebracht?
Analyseer de slogan of de presentatie van je concurrent
Wat is de kern van de positionering van de specifieke concurrent? Om welke positionering, propositie, pitch of slogan draait alle marketing en communicatie van de organisatie?
Vertaal dit door naar jouw eigen woorden en zo mogelijk naar meer algemene kenmerken.
Analyseer de boodschap van je concurrent
Het vervolg op een slogan of presentatie is de boodschap. Bij het evalueren van de boodschap bespreken we veel ‘softe’ zaken zoals toon, stijl, woordgebruik en aanhef (u of jij) die essentieel zijn voor de latere analyse.
Maak een indeling in naar 5 categorieën (bijvoorbeeld van gastvrij tot afstandelijk) dan kan je deze zaken toch hard maken en onderling vergelijken.
Het gewenste eindresultaat is een korte ‘pitch’ van de boodschap van een concurrent.
Analyseer het aanbod van je concurrent
Wat biedt de concurrent precies aan? Welke producten verkopen ze en welke diensten voegen ze daaraan toe of andersom? Door het complete aanbod en alle facetten daarvan goed in kaart te brengen is het mogelijk om het aanbod van concurrenten onderling en met jezelf te vergelijken. Daarnaast kan je zelf gaan analyseren welke verbanden er te vinden zijn.
Analyseer de visuele identiteit van de concurrent
Een goede positionering verbind alle aspecten van marketing en communicatie met elkaar. En daar hoort de visuele identiteit natuurlijk ook bij. Het gewenste eindresultaat is een overzicht van de verschillende factoren en een gecategoriseerde waardering daarvan per concurrent.
Analyseer de middelen en kanalen van de concurrent
Als we het over middelen en kanalen hebben praten we feitelijk over de drager van jouw boodschap.
Waarom is de keuze van kanalen en middelen zo belangrijk? Hoeveel is een advertentie in een krant waard als jouw doelgroep die krant niet leest?
Daarom is de vraag: welke middelen en kanalen gebruikt de concurrent, zo essentieel. Gecombineerd met de informatie uit je doelgroeponderzoek en –analyse kan je vervolgens bepalen waar de kansen liggen om op te vallen.
Terug
Home Concurrentie-analyse Kent u de sterke en zwakke punten van uw grootste concurrenten? Voorbeeld vragenlijst
Kent u de sterke en zwakke punten van uw grootste concurrenten?
Voorbeeld vragenlijst
Ik onderscheid me scherp / nauwelijks ten opzichte van collega-ondernemers.
Ik heb voldoende / onvoldoende financiële middelen.
Ik heb een doeltreffende / geen concurrentiestrategie.
Ik heb een goede naam / geen speciale positie bij mijn klanten
Ik heb een / geen strategische koers die ik vaar
Mijn concurrentiepositie is verbeterd / verslechterd.
De faciliteiten die ik gebruik zijn verouderd / up-to-date.
Mijn winst stijgt / daalt omdat….
Mijn vaardigheden zijn ruim voldoende / onvoldoende.
Ik doe veel / weinig aan productinnovatie (vernieuwing van dienstverlening)
Mijn prijs- kwaliteit verhouding is goed / niet zo goed.
Terug