Home Omzet & marge Hoe scoor ik op social media? Snapchat voor horeca
Hoe scoor ik op social media?
Snapchat voor horeca
Volgens een enquête bij ruim 50.000 Gebruikers verspreid over 33 landen, blijkt belgië de absolute nummer één in snapchat te zijn. Hoe wend je als horecaondernemer snapchat aan om een groter publiek te bereiken?
Wat is Snapchat?
Snapchat is in 2011 ontwikkeld door studenten van de Stanford University in Californië. Met deze app kun je foto’s en video’s delen met anderen, het bijzondere is echter dat de doorgezonden media voor een beperkte tijd zichtbaar is bij de ontvangers. Omdat ze binnen een mum van tijd weer van het internet verdwijnen, hoeven de filmpjes (die slechts 10 seconden duren) en foto’s niet perfect te zijn, en hebben ze een persoonlijke uitstraling.
Waarom Snapchat?
Meer dan de helft van de gebruikers zouden tussen 15 en 19 jaar oud zijn, waardoor je via Snapchat een groot jongerensegment kan bereiken. En niet onbelangrijk: de consument van de toekomst …
Tijdelijke info
In plaats van een dagelijkse Facebook-update te doen met de lunchsuggestie en zo te eindigen met een wall vol identieke gerechtbeschrijvingen, kan je een filmpje maken van de chef die bezig is met de voorbereidingen. Verzin een leuke quote en gooi er wat emoji’s en tekeningen bovenop. Wil je toch dat jouw snap langer zichtbaar is? Voeg je snap dan toe aan Mijn Verhaal. Zo kan iedereen jouw snap gedurende 24 uur bekijken.
Behind the scenes
Inspecteer het McDonalds Snapchat-account: zij geven ‘behind the scenes’-snapshots vrij van alles wat niet Pinterest-proof is. Wat is er nog mogelijk in dit format? Introduceer je personeel en vertel over je nieuwe producten.
Exclusieve acties
Iedereen wil zich speciaal voelen, deel daarom via Snapchat exclusieve kortingen, codes of wachtwoorden uit om iets speciaal aan te bieden. De introductie van happy hour, een extra hapje, geen bezorgkosten bij thuislevering? Je kunt hier alle kanten mee op. Om trafiek te genereren, houd je de actie beperkt in tijd.
Marketingsinstrument
Net zoals je vroeger updates van Four Square, Facebook en Instagram aanmoedigde, kan je vragen aan je gasten om te snappen tijdens hun restaurant-, hotel- of barervaring. Daarnaast biedt Snapchat sinds kort tijdelijke geofilters aan. Die zijn op bepaalde plekken te gebruiken. Een van de suggesties van Snapchat is dat je zo’n filter kunt kopen voor een event, bedrijfsfeest of tijdens een productlancering zodat iedereen die langskomt dezelfde filter kan gebruiken.
Feedback via Snapchat
Niet te vergeten: een interactief medium is uitermate geschikt om je zaak bij te sturen. Vraag je volgers om feedback via Snapchat. Bovendien kun je positieve berichten instant delen.
Terug
Home Omzet & marge Hoe scoor ik op social media? De online & offline aanwezigheid van je zaak
Hoe scoor ik op social media?
De online & offline aanwezigheid van je zaak
Als horecazaak drijf je op aandacht. Die van je gasten, leveranciers, zakelijke contacten, en bij uitbreiding op die van de pers. Hoe verdien je de aandacht van deze verschillende groepen en belangrijker: hoe houd je die vast?
Maak van Google je beste vriend
Door ‘foute’ openingsuren kun je gasten verliezen: niemand staat graag voor een gesloten deur. Houd je online informatie dus stevig up to date! Als je op de naam van een zaak zoekt via Google, krijg je in het beste geval rechts een kadertje met telefoonnummer, openingsuren, adres, … Dit is het profiel dat je bij Google+ kunt claimen en aanvullen met info.
Website en sociale media
Zorg ervoor dat cruciale informatie te vinden is op de homepage van je website, maar ook op de infopagina van je sociale media (Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, …). Daar kan je ook via afzonderlijke berichten updates of belangrijke wijzigingen communiceren.
Persbericht via eigen database
Heb je een eigen website en zijn je sociale media up and running? Dan is het misschien tijd voor een volgende stap. Omdat je trots bent op je zaak, wil je vindbaar zijn voor de pers (offline en online). Hoe begin je hieraan zonder marketingbudget? Stel een correcte tekst dat het concept van je zaak toelicht en bedenk een nieuwswaardig feit. Waarom zou de pers over jouw zaak moeten schrijven? Wat is er anders aan in vergelijking tot die van je collega’s? Verspreid die blijde boodschap aan je zakelijke contacten en bekijk de colofons van je favoriete magazines of kranten om te weten aan wie je je mailtje kunt richten.
Doelgerichte actie met een persagent(e)
Wil je het meteen professioneel aanpakken? Ga dan bij een specialiste te rade. Hij of zij loodst je vlekkeloos doorheen het volledige proces. Persagenten zorgen er niet alleen voor dat de tekst in perfect Nederlands is opgesteld; hun database is qua nationale en regionale contacten meestal erg accuraat, en ze weten hoe ze bepaalde berichten moeten formuleren om de nieuwsgierigheid van de pers te wekken. Bijvoorbeeld door feiten en cijfers in het persbericht te verwerken, omdat zij nieuwswaardig en objectief zijn.
Drie extra tips
Enkele tips die je kunnen helpen bij het opstellen van een persbericht. 1) Houd het bericht zo kort mogelijk, want zowel in een gedrukt als online medium is de ruimte beperkt. 2) Stuur een foto mee in het persbericht: dit verhoogt de kans op plaatsing (de krant moet nu immers geen fotograaf betalen). 3) Gebruik quotes, want dat zorgt voor authenticiteit en geloofwaardigheid. Bovendien wek je hiermee de indruk dat journalisten ook à la carte hun vragen kunnen stellen en zijn ze misschien sneller geneigd om een interview aan te vragen.
Terug