2016/01/06 Maes & More Lees meer

Home Concurrentie-analyse Heeft u uw concurrenten in kaart gebracht?

Heeft u uw concurrenten in kaart gebracht?

Het uitvoeren van de concurrentenanalyse geeft inzicht in de aantrekkelijkheid van de markt. Daarnaast biedt het de mogelijkheid tot het identificeren van kansen en bedreigingen vanuit externe omgeving.

Opsomming van de eigen productportfolio
Maak een identiteitskaart op van je onderneming:
Wie ben je? Waar sta je voor?
Welke zijn de producten die je serveert?
Welke servicegraad handteer je?

Onderzoek de doelstellingen & strategie
Probeer een antwoord te zoeken op onderstaande vragen en voeg additionele vragen toe:
Welke strategie volgen de concurrenten?
Welke kant gaan zij op?
Zijn de concurrenten agressief of passief?
Valt er een aanval te verwachten?
Op welke manier verwacht de concurrent de komende jaren te gaan groeien?
Onderzoek ook de manier waarop de concurrenten hun marketinginstrumenten inzetten. Dit geeft een goede inzicht in de huidige situatie van de concurrent.

Identificeren van de concurrentie
Er zijn veel verschillende vormen van concurrentie:
Directe concurrenten – organisaties die gelijkwaardige alternatieven aanbieden < > Indirecte concurrenten – organisaties die niet hetzelfde soort product of dienst aanbieden maar een alternatief voor de productcategorie

Bepaling van de concurrenten
Moet er van elke concurrent een analyse gemaakt worden (tijdrovend)? Kies een aantal belangrijke concurrenten en verantwoord deze keuze met een goede motivering.

Onderzoek de doelstellingen & strategie
Probeer een antwoord te zoeken op onderstaande vragen en voeg additionele vragen toe:
Welke strategie volgen de concurrenten?
Welke kant gaan zij op?
Zijn de concurrenten agressief of passief?
Valt er een aanval te verwachten?
Op welke manier verwacht de concurrent de komende jaren te gaan groeien?
Onderzoek ook de manier waarop de concurrenten hun marketinginstrumenten inzetten. Dit geeft een goede inzicht in de huidige situatie van de concurrent.

Onderzoek succesbepalende factoren in de markt
Hoe komt het dat concurrenten bovengemiddelde resultaten halen? Voorbeelden kunnen zijn: sterk geschoold / opgeleid personeel, uitstekende gastvrijheid en dito dienstverlening, kwalitatief hogere grondstoffen,…
Stel een aantal vragen om de belangrijkste factoren te bepalen.:
Waarom koopt men bij Bedrijf x?
Waarom is bedrijf X succesvol? / Waarom is bedrijf X niet succesvol?
Wat vind de afnemer belangrijk?

Sterkte- zwakte analyse van je concurrenten
Confronteer de succesbepalende factoren in de bedrijfstak met de belangrijkste concurrenten. De uitkomst is een tabel met daarin alle sterktes en zwaktes van de belangrijkste concurrenten, neem hierin ook een wegingsfactor op. (De ene factor is belangrijker dan de andere.)
Maak daarna een samenvattende tabel met waarden 1 (zeer zwak) en 10 (zeer sterk) en maak hiermee een opsomming van de belangrijkste concurrenten (maximaal 5).

Toekomst bepaling
Beschrijf de verwachting van jouw toekomst en maak een inschatting van die van je concurrenten.

Conclusie
Beschrijf de belangrijkste bevindingen en sluit af met de belangrijkste kansen en bedreigingen die dienen als invoer voor de SWOT analyse.