2016/01/18 Maes & More Lees meer

Home Personeelsbeleid Personeelselectie

Personeelselectie

Recruteringskanalen

Intern Wanneer je een vacature hebt, is het verstandig  om eerst te kijken of er binnen de organisatie geschikte kandidaten voor de openstaande functie zijn. Intern werven is niet alleen goedkoper ...

Lees meer

Home Personeelsbeleid Personeelselectie Recruteringskanalen

Personeelselectie

Recruteringskanalen

Intern
Wanneer je een vacature hebt, is het verstandig  om eerst te kijken of er binnen de organisatie geschikte kandidaten voor de openstaande functie zijn. Intern werven is niet alleen goedkoper dan externe werving, het is ook erg praktisch. De sollicitanten zijn ‘bekend’; je hebt inzicht in hun kwaliteiten en capaciteiten en weet al het een en ander over hun functioneren. Bovendien zijn eigen mensen bekend met de cultuur van de organisatie, waardoor de inwerkperiode niet alleen veel korter is, maar ook nog eens minder kostbaar. Intern werven heeft nog een ander belangrijk voordeel: wanneer medewerkers zien dat er bij openstaande vacatures rekening wordt gehouden met het eigen personeel, kan dat motiverend werken en ook de binding met de organisatie versterken.

Via eigen website
Werkzoekenden kijken vaak eerst of een bedrijf een website heeft. Op die manier proberen ze zich een beeld te vormen van de organisatie als potentiële werkgever. Op de bedrijfswebsite kun je een of meerdere pagina’s aanmaken waarop je vacatures vermeldt. Geef daarbij duidelijke en up-to-date informatie over het bedrijf en de bedrijfsactiviteiten en informeer sollicitanten duidelijk over de sollicitatieprocedure.

Via je netwerk
Maak gebruik van het netwerk van je eigen personeel. Omdat het afbreukrisico groot is, zullen werknemers niet gauw kandidaten aanbevelen die niet bij de vacature en de bedrijfscultuur passen.

Social media
Een nieuwe medewerker kun je ook werven via online netwerken als LinkedIn, Plaxo, Facebook, Google Plus en Twitter. Binnen deze netwerken kun je een bedrijfspagina aanmaken waarop je vacatures plaatst. Maak daarnaast eveneens gebruik van het online netwerk van je medewerkers. Vraag hen om zoveel mogelijk ruchtbaarheid te geven aan de vacature.

Open sollicitaties
Mensen die een open sollicitatie sturen zijn doorgaans gemotiveerde kandidaten. Het is raadzaam om hun sollicitatiebrieven te bewaren. Heb je een vacature, dan kun je dit bestand doorzoeken op geschikte kandidaten.

Terug



Inhoud van een advertentie

de doelstelling en activiteiten van het bedrijf de naam van de functie een functieomschrijving de (opleidings) eisen die je stelt de arbeidsvoorwaarden de wijze van reageren en de termijn waarbinnen ...

Lees meer

Home Personeelsbeleid Personeelselectie Inhoud van een advertentie

Personeelselectie

Inhoud van een advertentie

  • de doelstelling en activiteiten van het bedrijf
  • de naam van de functie
  • een functieomschrijving
  • de (opleidings) eisen die je stelt
  • de arbeidsvoorwaarden
  • de wijze van reageren en de termijn waarbinnen dat moet gebeuren
  • bedrijfsgegevens (contactpersoon, adres en telefoonnummer, webadres)

Terug