2016/01/18 Maes & More Lees meer

Home Omzet & marge Hoe zorg ik ervoor dat klanten meer komen?

Hoe zorg ik ervoor dat klanten meer komen?

Terugkerende klanten betekent dat klanten loyaal zijn aan je zaak, goede mond-aan-mond en natuurlijk betere omzet. Het is veel moeilijker en kost ook meer geld om nieuwe klanten aan te trekken dan om bestaande klanten tevreden te houden. Het is makkelijker om 1 klant 5 keer te laten terugkomen dan om 5 nieuwe klanten te zoeken.

Klanteninformatie
Daar begint alles mee. Wat weet je van je klanten? Heb je hun gegevens? Als klanten in je zaak zijn, is dit het moment om info te vergaren. Als je hun emailadres hebt of een link via social media, wil dit zeggen dat je hen kan bereiken en herinneren aan je zaal

Feedback kaartjes
Zorg voor kleine kaartjes waar klanten hun gegevens kunnen achterlaten en je ook kunnen vertellen wat ze goed of minder goed vinden. Klanten willen graag hun ervaring delen. Ondertussen heb je ook hun gegevens om contact te houden. Door deze tool kan je kort op de bal spelen en gepast reageren op eventuele negatieve feedback. Op die manier kan je al veel negatieve feedback opvangen voor die op sociale media of reviewsites terechtkomt. Zorg er dus voor dat je een procedure klaarhebt als reactie op negatieve feedback.

Promoties
Je kan naast een feedback kaartje ook werken met bijvoorbeeld een postkaart met daarop een promotie. Je kan vragen naar hun verjaardag. Veel mensen houden ervan om verwend te worden op hun verjaardag. Je kan op hun verjaardag een bericht sturen met een uitnodiging voor bijvoorbeeld een gratis drankje.