2016/01/18 Maes & More Lees meer

Home Personeelsbeleid Evaluatiegesprekken

Evaluatiegesprekken

Algemeen

Een evaluatiegesprek is een beoordelingsgesprek: Het omschrijft het functioneren van een medewerker. De leidinggevende geeft feedback aan de medewerker over zijn functioneren en het nakomen van de ge...

Lees meer

Home Personeelsbeleid Evaluatiegesprekken Algemeen

Evaluatiegesprekken

Algemeen

Een evaluatiegesprek is een beoordelingsgesprek:

  • Het omschrijft het functioneren van een medewerker.
  • De leidinggevende geeft feedback aan de medewerker over zijn functioneren en het nakomen van de gemaakte afspraken. Het is dus geen dialoog, maar een eenrichtingsgesprek.
  • Het heeft niet noodzakelijk gevolg naar verloning, het bekomen van voordelen of het behalen van incentives, maar het kan wel.

Op welke manier voer je een evaluatiegesprek

  • Informeer je medewerkers over het doel en de aanpak.
  • Voorbereiding: verzamel objectieve vaststellingen en voldoende feiten. Laat uw evaluatie niet teveel beïnvloeden door een negatieve of positieve gebeurtenis van de laatste weken, maar bekijk de hele evaluatieperiode.

Basisvoorwaarden voor een goed gesprek:

  • Duidelijkheid over wat er wordt verwacht. Dat kan op basis van functieomschrijving, competentieprofiel, planningsgesprek, functioneringsgesprek en/of loopbaangesprek.
  • Voorzie voldoende tijd voor de voorbereiding en om het gesprek zelf te voeren.
  • Zorg dat je ongestoord kan praten op een rustige plaats.
  • Vertrouwelijkheid van wat wordt besproken werd.

Welke zijn de gespreksonderwerpen?

Alles wat te maken heeft met het functioneren van de medewerker:

  • Afspraken uit een vorig gesprek.
  • Het werk op zich: voldoet de werknemer aan alle aspecten van het takenpakket? Op welke manier worden de taken ingevuld en uitgeoefend?
  • De sterktes en zwaktes van de medewerker: Waarin is hij / zij goed? Waar is nog groei mogelijk? Wat zijn de werkpunten?
  • Situaties waarin de medewerker succesvol was / Dingen die niet lukken of die de medewerker niet aankan.
  • Nieuwe afspraken

Houding en stijl:

  • Baseer je op feiten en / of eigen waarnemingen.
  • Duur: er moet mogelijkheid zijn om dingen uit te leggen, maar dit is niet het forum om samen te overleggen hoe men het zal aanpakken.
  • Frequentie: leg een gesprekscyclus vast: 1 maand – 6 maanden – 1 jaar,…

Terug



Korte inhoud

De grote lijnen van een evaluatiegesprek: Tevredenheid: Straalt de medewerker uit dat hij / zij tevreden is in de job, in het team, in de onderneming? Motivatie: Geeft de medewerker de indruk nog vo...

Lees meer

Home Personeelsbeleid Evaluatiegesprekken Korte inhoud

Evaluatiegesprekken

Korte inhoud

De grote lijnen van een evaluatiegesprek:

  • Tevredenheid: Straalt de medewerker uit dat hij / zij tevreden is in de job, in het team, in de onderneming?
  • Motivatie: Geeft de medewerker de indruk nog voldoende gemotiveerd te zijn voor de huidige job / functie?
  • Functioneren: Functioneert de medewerker op het gewenste / afgesproken niveau in de job / functie?
  • Takenpakket: Vervult de medewerker alle taken? Hoe vervult hij / zij die?
  • Technische competenties: Heeft de medewerker de nodige vakkennis/vingervaardigheid?
  • Sociale competenties: Houdt de medewerker rekening met de overige leden van het team? Wordt er overlegd? Wordt er samengewerkt? Biedt de medewerker ondersteuning aan collega’s?
  • Gedragscompetenties: Behaalt de medewerker het gewenste niveau op de competenties van de onderneming?
  • Beoordeling en gevolgen:

    • Uitzonderlijk voor de functie, medewerker zit hier niet meer op zijn plaats
    • Boven de verwachtingen: dus gevolg aan koppelen naar verloning / extra / meer verantwoordelijkheden
    • Voldoende, op het gewenste niveau voor de functie
    • Onvoldoende, onder het gewenste niveau voor de functie, dus gevolg aan koppelen naar functie (inhoud) / minder verantwoordelijkheden

Terug