2016/01/18 Maes & More Lees meer

Home Klantentevredenheid Klantenfiche en het belang ervan

Klantenfiche en het belang ervan

Waarom belangstelling voor de klant belangrijk?
“Daar kunnen ze geld aan verdienen”, denk je wellicht. Ja, maar dat is van alle tijden. Zou het iets te maken kunnen hebben met de crisis, (die gelukkig voor het grootste gedeelte achter ons ligt)?
De toenemende concurrentie wellicht? Is misschien de kritische houding van de consument de oorzaak? Of zit het dieper?

Het gaat om vertrouwen, de zekerheid voor de klant dat hij of zij de juiste keuze heeft gemaakt!
De kortstondigheid van een snel bezoek aan je horecazaak heeft (gezien de marktomstandigheden) plaats gemaakt voor lange termijn strategie en klantenbinding.
De klant winnen, binden en blijven boeien. De klant moet vertrouwen krijgen (of herwinnen) in de ondernemer, het product en / of de aangeboden diensten.
De hoogste waarde / beleving en beste prestatie tegen een correcte prijs. Het beste product tegen een aantrekkelijk prijs-kwaliteit verhouding.

Ken je klanten!

Er is een groot verschil tussen het echt doorgronden van de behoeften en belevingswereld van een klant of het weten van diens naam, hoeveel kinderen hij of zij heeft en wat algemene informatie kennen ...

Lees meer

Home Klantentevredenheid Klantenfiche en het belang ervan Ken je klanten!

Klantenfiche en het belang ervan

Ken je klanten!

Er is een groot verschil tussen het echt doorgronden van de behoeften en belevingswereld van een klant of het weten van diens naam, hoeveel kinderen hij of zij heeft en wat algemene informatie kennen over de bedrijfstak.
Wat kan het opleveren, dat sterke inzicht in je klant? Om te beginnen zal de potentiële klant pas klant worden als hij zijn behoeftes binnen zijn verwachtingen ingevuld ziet met het gepresenteerde voorstel. Als deze klant tevreden is, dan zullen onvermijdelijk andere klanten uit de sector volgen, want er is altijd een wereld binnen een wereld. Het bouwen van een netwerk begint met een enkele klant en als deze tevreden is in de manier van samenwerken, staat de deur wagenwijd open.

Als horeca ondernemer moet je het niet alleen hebben van het gouden ei, de dienst of het product dat nog niet bestaat. Men moet het ook hebben van empathie, het vermogen zich in te leven in anderen.
Opdracht: maak ambassadeurs van je klanten!

Terug



Breng je hun wensen in kaart?

Maak een uitgebreide lijst en zorg voor voldoende uitbereidingsmogelijkheden: Naam / taal van de klant (huwelijks) verjaardag Type van de klant (zakelijk / familie) Geprefereerde tafel / plaats in je ...

Lees meer

Home Klantentevredenheid Klantenfiche en het belang ervan Breng je hun wensen in kaart?

Klantenfiche en het belang ervan

Breng je hun wensen in kaart?

Maak een uitgebreide lijst en zorg voor voldoende uitbereidingsmogelijkheden:
Naam / taal van de klant
(huwelijks) verjaardag
Type van de klant (zakelijk / familie)
Geprefereerde tafel / plaats in je horecazaak
Gewenst aperitief / lievelingsgerecht / favoriete wijnkeuze
Wijze van benadering (open voor een praatje, eerder graag op discretie gesteld)
Gastronomische wensen / voorkeuren
Aanwezige allergieën
Uitverkoren muziek, krant, magazine, tijdschrift

Bepaal met welke informatie je weg wilt gaan uit een gesprek met je klant (indien mogelijk) en maak hierbij een onderscheid tussen “need to know” en “nice to know”. Peil wat de ervaring van de klant tot nu toe is, waar de behoeften nog liggen en werk zo systematisch alle actiepunten af.
Wees jezelf, maar buig mee met de klant. Dit betekent dat je vanuit je krachtige basis het gesprek aanvangt.
Maak op deze manier van al je (trouwe) klanten een fiche en laat deze dagelijks en gedreven aanvullen door je verantwoordelijke. Bij reservatie kan je de andere personeelsleden verwijzen naar deze zorgvuldig opgeslagen informatie die een bron van kennis bevat.
Wat is er mooier aan onaangekondigd je klant steeds opnieuw weer te verrassen met zijn uitverkoren aperitief, zonder hem hiervoor te moeten storen. Hoe mooi zou het zijn moest je een trouwe klant in de watten kunnen leggen door alle geprefereerde gerechten en / of wijnen waarvan hij / zij de afgelopen keren heeft genoten voor te schotelen?

Terug