2016/01/06 Maes & More Lees meer

Home Concurrentie-analyse Kent u de sterke en zwakke punten van uw grootste concurrenten?

Kent u de sterke en zwakke punten van uw grootste concurrenten?

Mensen die al jarenlang in een bedrijf en markt actief zijn hebben vaak ongemerkt oogkleppen op en zien belangrijke veranderingen, trends of kansen niet (meer). Dit noemt men “markt- en organisatieblindheid”.
De positionering van je onderneming heeft hieronder te leiden, het bedrijf is niet meer van de concurrenten te onderscheiden en dat leidt tot mindere resultaten.
Jouw positie ten opzichte van de concurrentie is waar het uiteindelijk om draait bij het positioneren. Een bekende valkuil uit de praktijk is dat je vanuit het verkeerde perspectief naar de concurrentie kijkt, jij kijkt namelijk anders naar jouw concurrenten dan jouw doelgroep dat doet. Jij weet bijvoorbeeld dat die concurrent helemaal niet de ‘hoogst mogelijke kwaliteit’ levert of ‘klantgericht’ is, maar weet de doelgroep dat ook?
De doelgroep maakt een keuze op basis van de informatie die zij heeft, en jij moet in kaart brengen welke informatie dat is.

Informatie in kaart gebracht?

Analyseer de slogan of de presentatie van je concurrent Wat is de kern van de positionering van de specifieke concurrent? Om welke positionering, propositie, pitch of slogan draait alle marketing en c...

Lees meer

Home Concurrentie-analyse Kent u de sterke en zwakke punten van uw grootste concurrenten? Informatie in kaart gebracht?

Kent u de sterke en zwakke punten van uw grootste concurrenten?

Informatie in kaart gebracht?

Analyseer de slogan of de presentatie van je concurrent
Wat is de kern van de positionering van de specifieke concurrent? Om welke positionering, propositie, pitch of slogan draait alle marketing en communicatie van de organisatie?
Vertaal dit door naar jouw eigen woorden en zo mogelijk naar meer algemene kenmerken.

Analyseer de boodschap van je concurrent
Het vervolg op een slogan of presentatie is de boodschap. Bij het evalueren van de boodschap bespreken we veel ‘softe’ zaken zoals toon, stijl, woordgebruik en aanhef (u of jij) die essentieel zijn voor de latere analyse.
Maak een indeling in naar 5 categorieën (bijvoorbeeld van gastvrij tot afstandelijk) dan kan je deze zaken toch hard maken en onderling vergelijken.
Het gewenste eindresultaat is een korte ‘pitch’ van de boodschap van een concurrent.

Analyseer het aanbod van je concurrent
Wat biedt de concurrent precies aan? Welke producten verkopen ze en welke diensten voegen ze daaraan toe of andersom? Door het complete aanbod en alle facetten daarvan goed in kaart te brengen is het mogelijk om het aanbod van concurrenten onderling en met jezelf te vergelijken. Daarnaast kan je zelf gaan analyseren welke verbanden er te vinden zijn.

Analyseer de visuele identiteit van de concurrent
Een goede positionering verbind alle aspecten van marketing en communicatie met elkaar. En daar hoort de visuele identiteit natuurlijk ook bij. Het gewenste eindresultaat is een overzicht van de verschillende factoren en een gecategoriseerde waardering daarvan per concurrent.

Analyseer de middelen en kanalen van de concurrent
Als we het over middelen en kanalen hebben praten we feitelijk over de drager van jouw boodschap.
Waarom is de keuze van kanalen en middelen zo belangrijk? Hoeveel is een advertentie in een krant waard als jouw doelgroep die krant niet leest?
Daarom is de vraag: welke middelen en kanalen gebruikt de concurrent, zo essentieel. Gecombineerd met de informatie uit je doelgroeponderzoek en –analyse kan je vervolgens bepalen waar de kansen liggen om op te vallen.

Terug



Voorbeeld vragenlijst

Ik onderscheid me scherp / nauwelijks ten opzichte van collega-ondernemers. Ik heb voldoende / onvoldoende financiële middelen. Ik heb een doeltreffende / geen concurrentiestrategie. Ik heb een goede...

Lees meer

Home Concurrentie-analyse Kent u de sterke en zwakke punten van uw grootste concurrenten? Voorbeeld vragenlijst

Kent u de sterke en zwakke punten van uw grootste concurrenten?

Voorbeeld vragenlijst

Ik onderscheid me scherp / nauwelijks ten opzichte van collega-ondernemers.
Ik heb voldoende / onvoldoende financiële middelen.
Ik heb een doeltreffende / geen concurrentiestrategie.
Ik heb een goede naam / geen speciale positie bij mijn klanten
Ik heb een / geen strategische koers die ik vaar
Mijn concurrentiepositie is verbeterd / verslechterd.
De faciliteiten die ik gebruik zijn verouderd / up-to-date.
Mijn winst stijgt / daalt omdat….
Mijn vaardigheden zijn ruim voldoende / onvoldoende.
Ik doe veel / weinig aan productinnovatie (vernieuwing van dienstverlening)
Mijn prijs- kwaliteit verhouding is goed / niet zo goed.

Terug