2016/09/21 Maes & More Lees meer

Home Rentabiliteit Enkele tips van Femke!

Enkele tips van Femke!

Jaar na jaar sturen visionaire ondernemers hun businessplan bij. Ook in de horeca. Naast passie voor het vak, gastvrijheid, eten en drinken moet de onderneming per slot van rekening overeind blijven. En in het beste geval komt er ook nog een redelijke groeimarge bij kijken. Onze tips helpen jouw onderneming vooruit.

Rendeer onfemkemiddellijk en roteer instant
De haalbaarheid van een onderneming begint bij de manier waarop je je idee interieurtechnisch vormgeeft. Aangezien je huurprijs (of afbetaling) en maandelijkse kosten dezelfde blijven, kan je er net zo goed voor opteren om langere periodes te openen, en een bredere omzet binnen te halen dan enkel tijdens de afgelijnde periodes’s middags en ’s avonds.

Nog eventjes wachten …
Je hebt gereserveerd in dat ene populaire restaurant, maar de ober verzoekt je om nog even plaats te nemen aan de bar, in afwachting van het afruimen van jouw tafeltje. Uiteraard doe je een paar drankjes, en wie weet bestel je nog wel enkele hapjes.

Conceptbijsturing
De hoogste marges haal je stereotiep op koffie, thee, en andere producten waarvan de aankoopprijs minimaal is … maar je kunt nog verder gaan, door bijvoorbeeld een bartender aan te werven die met een handomdraai de roaring twenties in vloeibare versie naar je tafel brengt.

Meet & weet!
Als je duidelijk in kaart brengt wat er binnenkomt en buitengaat, optimaliseer je bijna automatisch je rendement. Naast prijsstelling is ook portiegrootte van cruciaal belang om de marges in jouw zaak te kunnen verbeteren. Je hoeft niet drastisch te gaan knippen in wat je serveert, maar wel in de manier waarop je het presenteert. Meer kleinere porties, meer plateau’s om te delen, meer hapjes. Je gasten kiezen meer dingen van de kaart, en de omzet vergroot instant.

Fles op tafel
Een koppel dat twee glazen wijn bestelt? Prima! Breng de fles mee naar de tafel en laat ze daar ook even staan. Dit onder het mom van extra informatie – die op het etiket te vinden is – maar je weet nooit of je iemand kan verleiden met een extra glas. Bovendien: een fles op tafel vergroot de illusie van bij vrienden te gast te zijn, waardoor je als gast makkelijker “bijschenkt”.

Cross-selling
Vraag je gast of hij/zij een sidedish wil bestellen wanneer die een premium cut van je vleeskaart bestelt.

Financiële én sociale graadmeter
Pas wanneer een bedrijf rendeert, krijgt een zaakvoerder de kans om na te denken over de meerwaarde die hij met zijn bedrijf kan bieden. Zo is het uiteraard belangrijk om de sociale perceptie van je zaak in de gaten te houden en naast je medewerkers ook je leveranciers tot eerste ambassadeurs van je merk te kronen.